Meny

Slik sikrer du gode resultater på nettsiden

Gir ikke nettsiden effekten du håpet på? Uten konkrete mål utnytter ikke siden sitt fulle potensial og resultatene kan fort utebli. Vi viser deg hvordan du enkelt kan tilpasse nettsiden til bedriften, og generere mer trafikk, minske fluktfrekvens, og øke salget.


La oss si at du er en bedrift med en eksisterende nettside. Du ser at konkurrentene dine endrer design, legger til nyhetsbrev, og lager relevant innhold. Alt dette er velkjente metoder for å fange kunden når de først har klikket seg inn på nettsiden. Kundens kjøpsprosess starter ikke lenger i butikk, men ved første søk i en søkemotor. Dette er som regel Google, som er verdens største. Her finner de en rekke alternativer å velge imellom. Hvem skal kundene velge, og hva velger de ut i fra?


Sørg for en god kundereise

Når kundene først har funnet fram til deg, er det nettsidens oppgave å overbevise kunden. Nettsiden er bedriftens viktigste salgsplattform, som skal fortsette å selge etter du har dratt hjem fra jobb. For en potensiell kunde gjenspeiler nettsidens funksjonalitet, brukervennlighet og design bedriftens kvalitet og seriøsitet. Det er derfor viktig å ikke la nettsiden bli utdatert, eller ta i bruk et dårlig design, da dette kan svekke troverdigheten. Med så mange alternativer å velge mellom får vi liten tålmodighet, og sjansen for å klikke seg videre er høy.

Ikke undervurder synligheten på Google

Finner ikke kunden deg i det hele tatt på Google, har du et problem. Alle bedrifter burde ta i bruk en søkeordstrategi om de ønsker organisk søk på internett. Finner ikke kunden deg, blir det heller ingen salg. Det er så klart firmaer som klarer seg godt på jungeltelegrafen og god omtale, men om de kun gjør dette har de nok mistet en del i potensiell omsetning. Om du i tillegg tilrettelegger for innholdsproduksjon og systemer for publisering i sosiale medier finner kunden deg på flere plattformer, og søkeordene blir sterke slik at du blir rangert høyere i Google.


Analyser nettsiden din

Gjør en gjennomgang av nettsiden din. Er det lett for besøkende å finne frem? Finner kundene det de leter etter? Fremstår dere ut som et trygt firma å kjøpe fra? Kanskje har du koblet nettsiden til et analyseprogram som måler antall besøk, fluktfrekvens og tiden besøkende er inne på siden? Om ikke, burde du gjøre dette, siden det kan gi deg verdifull informasjon. Du kan for eksempel se hvor på nettsiden de fleste besøkende trykker seg ut, som igjen kan indikere forbedringspotensialer. Her er kanskje opplastingen for treg eller navigasjonen for dårlig.

Hent kunden tilbake

La oss si du har gjort analyser, har et godt design, og brukervennligheten er tilpasset din ideelle kunde. Nettsiden er i tillegg til ditt viktigste kontaktpunkt, også din viktigste plattform for markedsføring. Det avhenger så klart av hva du selger, men i de fleste tilfeller tar ikke kunden kjøpsavgjørelsen på dagen. Ofte kan dette ta tid, og da er det greit med systemer som kan minne kunden på at dere eksisterer. Dette øker sjansen for å bli valgt. Ønsker du å vite mer om dette kan du prøve å google markedsautomatisering eller inbound marketing.


 

Overlat jobben til profesjonelle

Det finnes også en del systemer du kan implementere for å forbedre funksjonaliteten til nettsiden, men det kan være vanskelig å vite hva som finnes og hva som lønner seg. Vi anbefaler å ta i bruk et markedsføringsbyrå for å få gode råd om hvordan du burde sette opp nettsiden etter dine mål. Om målet er å øke trafikk og salg er det en fordel å velge et markedsføringsfirma, som kan gi innsikt i strategiske metoder både for å holde på eksisterende kunder og for å tiltrekke seg nye.

Vil du sikre gode resultater på din egen nettside? Ta gjerne kontakt med oss, så hjelper vi deg!